Fiat - kawał historii motoryzacji...


Fiat 500 jest następcą modelu Fiat 500 Topolino (1936-1955). Wziął swoją nazwę od pojemności dwucylindrowego chłodzonego powietrzem silnika wynoszącej niemal 500 cm³ (dokładnie 479).








Modele Fiata:
126p/Maluch
Albea
Bravo
Cinquecento
Ducato
Fiat 500
Freemont
Grande Punto
Idea
Idea
Linea
Palio
Panda
Regata
Ritmo/Strada
Scudo
Sedici
Seicento
Strada
Tempra
Uno
Topolino

Panda

Fiat Panda I – został zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro tak, aby produkcja wszystkich jego elementów i podzespołów była jak najtańsza. Proste pudełkowate kształty, tanie plastiki, prostokątne reflektory, czy płaskie szyby, włączając w to przednią, wszystko było podporządkowane kosztom. Dzięki temu samochód ten zyskał niemałą popularność wśród ludzi potrzebujących taniego, uniwersalnego auta miejskiego. Zaprezentowany w 1980 roku nieoficjalnie zastąpił jeden z najmniej znanych i jednocześnie najmniej popularnych modeli Fiata, mianowicie 133 (oferowanego na wybranych rynkach), plasując się pomiędzy 126 a Uno. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1981 samochód zajął 2. pozycję (za Fordem Escortem MkIII). Produkcję licencyjną uruchomiła również firma SEAT, gdzie powstawał w wersji osobowej pod nazwą SEAT Marbella, oraz jako użytkowy furgon – SEAT Terra. Planowano produkcję w Polsce, z planów tych jednak zrezygnowano, z powodu ogłoszenia stanu wojennego w 1981 roku[potrzebne źródło]. Sam szef Ferrari nazwał Pandę symbolem Włoch.
html map