Fiat - kawał historii motoryzacji...


Fiat 500 jest następcą modelu Fiat 500 Topolino (1936-1955). Wziął swoją nazwę od pojemności dwucylindrowego chłodzonego powietrzem silnika wynoszącej niemal 500 cm³ (dokładnie 479).








Modele Fiata:
126p/Maluch
Albea
Bravo
Cinquecento
Ducato
Fiat 500
Freemont
Grande Punto
Idea
Idea
Linea
Palio
Panda
Regata
Ritmo/Strada
Scudo
Sedici
Seicento
Strada
Tempra
Uno
Fiat Multipla Oggi

Fiat 500

Fiat 500 – mały samochód osobowy/miejski produkowany przez włoską markę FIAT od 2007 roku[1]. Zarówno nazwą jak i stylistyką nadwozia nawiązuje do Fiata 500 produkowanego w latach 1957–1975. Auto zapowiedział koncept o nazwie Trepiùno zaprezentowany w 2004 roku. Fiat 500 został oficjalnie zapowiedziany przez zarząd Fiata 5 maja 2006 roku. Pierwsze zdjęcia pojazdu ukazały się 20 marca 2007 roku. Na rynku włoskim auto trafiło do sprzedaży 4 lipca 2007 roku. Samochód ten ma dla Włochów znaczenie szczególne, dlatego reklamowany był pod sloganem „appartiene a tutti noi”, co znaczy „należy do nas wszystkich”. 13 lutego 2008 roku w Polsce wyemitowano polskie wersje słynnych już reklam Fiata 500, jednak nawiązywały one do wydarzeń z Polski po 1945 roku. Znalazły się tam m.in. nawiązania do Solidarności. W Polsce auto reklamowane jest sloganem „On także jest częścią naszej historii”, a na końcu reklamy widz dostrzeże znaczek „Polski Fiat” z modeli 125p i 126p. Nuova 500 produkowany jest od maja 2007 roku przez zakłady Fiat Auto Poland w Tychach. Początkowa zdolność produkcyjna tego modelu wynosiła 500 sztuk dziennie, co przekłada się na około 120 tys. sztuk rocznie. W 2007 roku powstało 65 116 sztuk. Jednak olbrzymie zainteresowanie spowodowało stopniowe podnoszenie tej zdolności. Od marca 2008 roku wynosi ona 750 sztuk dziennie. Dzięki produkcji w dodatkowe dni (wolne soboty, skrócona wakacyjna przerwa urlopowa) w 2008 roku powstało 195 637 sztuk fiatów 500 oraz 5905 sztuk wersji Abarth 500. Nowa „500” jest prawie identyczna jak prezentowany w 2004 roku prototyp Trepiuno. Trzydrzwiowy, czteroosobowy hatchback konkuruje w segmencie A premium. Nowa „500” jest oferowana pod nazwą „Fiat 500”. Fiat pokazał wersję Abarth na targach samochodowych w Tokio w 2007 roku. W 2012 roku zadebiutowała wersja 500L (minivan), a w 2013 zadebiutuje wersja 500X (crossover). Od czasu premiery rynkowej „Fiat 500” zdobył wiele nagród. Najważniejsza z nich to tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2008 (European Car of the Year 2008). Wcześniej zdobył m.in. tytuł „EuroCarBody 2007” w europejskim konkursie na najlepszą karoserię, tytuł „Najpiękniejsze Auto na Świecie” (L'Automobile piu bella del mondo) w kategorii auta miejskie/małe w konkursie organizowanym we Włoszech, nagrodę „Auto Europa 2008” w plebiscycie włoskich dziennikarzy branży motoryzacyjnej (Uiga). Ponadto otrzymał wiele czołowych wyróżnień w konkursach i plebiscytach medialnych (telewizyjnych i internetowych)[3]. Zgodnie z zapowiedziami Sergio Marchionne, nowa 500-ka jest dostępna w USA od stycznia 2011 roku. W kwietniu 2013 roku z fabryki w Tychach zjechał milionowy egzemplarz 500-tki[4]. W 2014 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowany zostanie model 500 po lekkim liftingu, który objął jednostki napędowe oraz wyposażenie. Pod maskę pojazdu trafił silnik 0,9 TwinAir o mocy 105 KM, który może pracować w trybie Eco z mocą 95 KM.
html map